Nivelul concursului: Național
http://www.isjialomita.ro/oni2014/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII Juniori#1103
Harta
Pe baza unei imagini preluate din satelit, se realizează harta unei mici localități. Localitatea ocupă o suprafață dreptunghiulară, cu laturile orientate pe direcțiile Nord-Sud, respectiv Est-Vest. Studiind imaginea obținută de la satelit, cartografii au constatat că toate cele k
clădiri au forma unor dreptunghiuri distincte. Imaginea poate fi reprezentată sub forma unui tablou cu n•m
celule așezate pe n
linii numerotate de la 1
la n
și m
coloane numerotate de la 1
la m
.
Numim drum, un dreptunghi al tabloului care străbate întreaga localitate pe direcția Est-Vest și are un număr maxim de linii sau un dreptunghi care străbate întreaga localitate pe direcția Nord-Sud și are un număr maxim de coloane. Drumurile, evident, nu trebuie să treacă prin clădiri.
Cartografii sunt interesați ca pe această hartă să fie reprezentate la scară doar clădirile, nu și drumurile. De aceea, pentru realizarea hărții, lățimile drumurilor au fost reduse la o singură celulă
Tabloul care reprezintă imaginea localității se codifică astfel: 1
pentru o celulă ocupată de o clădire și 0
pentru o celulă neocupată.
Cunoscând n
, m
și k
, precum și tabloul care codifică imaginea, se cere să se determine:
1. Numărul S
de celule ocupate de către clădirea pătratică cu latura maximă și numărul de clădiri C
alese dintre celelalte k – 1
clădiri, cu proprietatea că fiecare dintre ele “încape” în interiorul clădirii pătratice cu latură maximă, fără să se suprapună peste celulele marginale ale acesteia.
2. Tabloul care reprezintă harta, în urma prelucrării imaginii inițiale.
ONI 2014, Clasa a IX-a
#1129
Tinta
Alex are o pasiune pentru trasul la țintă. Jucându-se cu numere, visează la o nouă tablă pentru pasiunea sa. Tabla visată este de formă pătrată cu n
linii și n
coloane, iar numerele, de la 1
la n * n
, le poziționează în țintă, ca în imaginea alăturată.
Alex, fiind un foarte bun țintaș, nu nimerește niciodată pe pătrățelele de pe contur. Când țintește o pătrățică din interior, el obține drept punctaj suma valorilor din cele opt pătrățele vecine.
Cunoscând n numărul de linii și de coloane ale țintei:
a. Ajutați-l pe Alex să construiască ținta visată.
b. Câte punctaje distincte poate să obțină Alex dacă are o singură săgeată?
c. Afișați punctajele distincte găsite.
ONI GIM 2014, Clasa a VI-a
#1127
Praslea
A fost odată ca niciodată un împărat puternic care avea o grădină minunată, situată pe un teren de formă dreptunghiulară din jurul palatului. În grădină creştea un măr cu mere de aur, dar împăratul nu a putut să se bucure vreodată de merele din pom deoarece grădina a fost mereu atacată de tâlhari şi merele au fost furate. Cu toate că aceasta a fost păzită zi şi noapte de cei mai viteji ostaşi din împărăţie, ei nu au putut face faţă tâlhăriilor. Deznădăjduit, împăratul şi-a pus în gând să taie pomul cu mere de aur, dar fiul său cel mic, Prâslea, l-a rugat să-l lase şi pe el să-şi încerce norocul. Prâslea a cugetat foarte bine la cele întâmplate şi a procedat astfel:
N
parcele alăturate, numerotate de la stânga la dreapta cu valori în ordine, de la 1
la N
. Dintre acestea, a dat spre pază fraţilor şi verişorilor săi M
parcele, iar restul de N-M
parcele oştenilor din împărăţie. Cele N-M
parcele date oştenilor sunt identice şi au fiecare lăţimea L
.D
la care se află pomul cu merele de aur faţă de marginea din stânga a grădinii, pentru a întări chiar el paza parcelei în care e situat acesta.Cerinţă
a) Cunoscând lăţimea fiecărei parcele, determinaţi cel mai mare număr de parcele alăturate, de lăţime L
fiecare, date spre pază oştenilor ;
b) Determinaţi numărul de ordine al parcelei în care se află pomul cu merele de aur.
ONI GIM 2014, Clasa a VI-a
#1107
Reflex
La un concurs de robotică, în timpul prezentării, un roboţel cu corp cilindric cu diametrul de o unitate scapă de sub control şi se deplasează într-un ring de formă dreptunghiulară. Ringul este împărţit în N x M
pătrate identice, cu latura de o unitate, aşezate pe N
linii şi M
coloane.
Robotul poate părăsi ringul numai pe la colţuri, acestea fiind numerotate de la 1
la 4
, colţul cu numărul 1
fiind cel din stânga jos apoi restul fiind numerotate în sens trigonometric. Suprafaţa ringului este delimitată de exterior prin intermediul a patru pereţi despărţitori: doi pereţi “verticali” (aşezaţi de la colţul 1
la colţul 4
, respectiv de la colţul 2
la colţul 3
) şi doi pereţi “orizontali” (aşezaţi de la colţul 1
la colţul 2
, respectiv de la colţul 3
la colţul 4
), fără a bloca ieşirile, ca în desenul alăturat.
1
sub un unghi de 45
grade şi cu o viteză de un pătrat/s. Ciocnirile cu pereţii sunt considerate perfect elastice (robotul nu-şi pierde din viteză) iar unghiul de incidenţă este egal cu cel de reflexie.
Se cere să se determine:
a) după câte secunde şi prin ce colţ al ringului va ieşi robotul;
b) de câte ori se ciocneşte robotul de pereţii orizontali şi verticali, rezultând o schimbare de direcţie, până la ieşirea din ring.
ONI 2014, Clasa a IX-a
#1104
qvect
Se consideră N
vectori cu elemente întregi, numerotați de la 1
la N
, sortați crescător, fiecare vector având un număr precizat de elemente.
Să se răspundă la Q
întrebări de tipul:
a) 1 i j
, cu semnificaţia: care este minimul dintre modulele diferențelor oricăror două elemente, primul element aparținând vectorului numerotat cu i
, iar cel de al doilea element aparținând vectorului numerotat cu j
?
b) 2 i j
, cu semnificația: care este valoarea ce se găsește pe poziția mediană în vectorul obținut prin interclasarea vectorilor având numerele de ordine i,i+1,…,j
(i<j
).
ONI 2014, Clasa a IX-a
#1121
p2048
Ada și Ben sunt pasionați de jocurile pe calculator și tocmai au descoperit cea mai recentă versiune a jocului 2048.
Scrieţi un program care să citească numerele naturale N
(numărul inițial de piese) și M
(numărul maxim de mutări), un șir de N
numere reprezentând, în ordine, numerele înscrise pe cele N
piese și cel mult M
caractere din mulțimea {S, D}
ce reprezintă mutările fixate de către Ada și Ben, și care determină:
a) numărul X
de mutări efectuate până la încheierea jocului;
b) numărul maxim Y
înscris pe una dintre piese la încheierea jocului;
c) numărul maxim Z
de fuzionări efectuate la o mutare.
ONI GIM 2014, Clasa a V-a
#1105
TG
Fie un număr natural N
. Spunem că (a, b, c)
este un triplet geometric limitat de N
, dacă a
, b
și c
sunt trei numere naturale astfel încât 1 ≤ a < b < c ≤ N
și \( b = \sqrt {a \cdot c} \).
Să se determine numărul tripletelor geometrice limitate de numărul natural N
.
ONI 2014, Clasa a IX-a
#1106
Progresie
Să se determine un șir strict crescător, cu lungimea N
, format din numere naturale nenule, \( 1 ≤ a_1 < a_2 < a_3 < … < a_N ≤ [2 \cdot N \cdot \sqrt{N}] \), cu proprietatea că oricare trei termeni distincți ai șirului nu sunt în progresie aritmetică, adică pentru oricare numere naturale i
, j
şi k
cu 1 ≤ i < j < k ≤ N
, este îndeplinită condiţia: \( a_i + a_j \neq 2 \cdot a_j \). Prin [x]
s-a notat partea întreagă a lui x
.
De exemplu, pentru N = 5
, cel mai mare termen al șirului va trebui să fie mai mic sau egal cu \( [2 \cdot 5 \cdot \sqrt{5} ] \), adică a
N
≤ 22
, deci o soluție este: 1, 2, 4, 5, 10
.
ONI 2014, Clasa a IX-a
#1206
Placa
Un gard este format din mai multe plăci dreptunghiulare. Fiecare placă este, la rândul ei, construită din NxM
cărămizi. Una dintre plăci ridică o problemă, deoarece este deteriorată. Placa este reprezentată pe hârtie cu ajutorul unei matrice cu N
linii și M
coloane, numerotate de la 1
la N
, respectiv de la 1
la M
. Matricea conține doar valori 0
și 1
, și respectă următoarele reguli:
1
indică prezența în aceea poziție a unei cărămizi, iar un element egal cu 0
indică absența ei;1
și linia N
conțin numai valori egale cu 1
, pentru că marginea de sus și cea de jos a plăcii este intactă;1
, situat în interiorul matricei, se poate ajunge pe linia 1
sau pe linia N
sau pe amândouă, mergând doar în sus sau doar în jos, parcurgând numai valorile egale cu 1
;1
).Se dorește modificarea plăcii și pentru aceasta se pot șterge din matrice maximum K
coloane alăturate. După ștergere se alipesc coloanele rămase și se deplasează pe verticală partea de sus a plăcii spre cea de jos, până când se va forma o coloană stabilă.
Să se determine înălțimea minimă Hmin
pe care o poate avea placa ștergând cel mult K
coloane alăturate. Identificați numărul minim de coloane alăturate care trebuie șterse pentru a obține înălțimea Hmin
.
ONI GIM 2014, Clasa a VII-a
#1130
Codat
Se consideră un șir de N
numere naturale, notate x
1
, x
2
, x
3
,…, x
N
. Definim pentru orice pereche de indici i, j, 1 ≤ i ≤ j ≤ N
, distanța între elementele x
i
și x
j
ca fiind egală cu j – i
.
Acest șir va fi codificat după următoarele reguli:
-1
.Scrieți un program care codifică un șir de N
valori, după regulile descrise.
ONI GIM 2014, Clasa a VII-a