Nivelul concursului: Național
http://cni.nt.edu.ro/oni2011/public/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa a IX-a Clasa a X-a#3565
furnici1
Ştiind că pe o bară metalică de lungime L cm
se plasează exact N
furnici în poziţii cunoscute şi cu sensul iniţial de deplasare cunoscut, să se scrie un program care calculează numărul de secunde după care va cădea de pe bară şi ultima furnică de la momentul iniţial. Toate furnicile îşi încep deplasarea concomitent.
ONI 2011 clasa a IX-a
#2518
Goe
Goe este un copil drăgălaș, dar tare leneș. Nu îi place nici să scrie, nici să numere. Cu greu a fost convins de mama sa să învețe cifrele, dar de scris tot nu poate să le scrie pe toate. Nu îi plac cifrele 2
, 4
, 5
și 7
, iar cifra 6
o încurcă cu 9
și invers. Și asta nu este tot. Când mama sa îi dă să copieze numere, pentru a exersa scrierea cifrelor, el le scrie în oglindă, adică scrie cifrele în ordinea inversă. De exemplu, numărul 138
va fi scris de Goe 831
.
Mama lui Goe scrie în fiecare zi, în ordine crescătoare, câte 9
numere naturale, sărind însă peste orice număr divizibil cu 10
, ca în Figura 1. Goe copiază zilnic aceste numere. Din păcate, el nu își îndreaptă niciuna dintre greșeli: copiază numerele scriindu-le oglindite, nu scrie numerele care conţin cifrele 2, 4, 5 și 7 și înlocuieşte, în continuare cifra 6
cu 9
și invers (vezi Figura 2).
ONI 2011, Clasa a V-a
#3007
tort1
De ziua lui, Gigel a primit un tort de formă dreptunghiulară, ornat cu un caroiaj ce împarte tortul în m x n
pătrate, în fiecare pătrat aflându-se câte o cireașă sau o căpșună. Caroiajul cu fructe este reprezentat printr-o matrice cu 0
şi 1
, 0
însemnând cireaşă şi 1
căpşună. Sărbătoritul are dreptul să taie k
felii de tort. O felie se poate obține prin tăierea după liniile caroiajului, dintr-un capăt în celălalt, având lățimea egală cu 1
, de pe oricare latură a tortului, codificate cu N
, E
, S
, V
. Gigel fiind mare amator de căpşuni vrea să taie cele k
felii astfel încât numărul căpşunilor din aceste felii să fie cât mai mare. Să se scrie un program care să determine numărul de posibilităţi de tăiere a k
felii de tort, pentru a obţine un număr maxim de căpşuni. Două variante în care diferă doar ordinea de tăiere, dar rămâne aceeaşi bucată de tort, nu sunt considerate distincte. De exemplu, dacă numărul maxim de căpşuni se poate obţine prin una din variantele : VSNNV
sau VVNSN
, acestea nu sunt considerate distincte.
ONI 2011 clasa a IX-a
#2192
Talent
Românii au talent! Atraşi de marele premiu oferit de organizatorii concursului Românii au talent, la preselecţia organizată la Piatra Neamţ au venit foarte mulţi români să demonstreze că au talent.
La înscriere, fiecare participant a primit câte un număr de concurs, reprezentat de un număr natural nenul. Unii dintre participanţi pot avea statut special, fiind admişi direct în semifinale, ca urmare a rezultatelor deosebite obţinute la ediţiile anterioare, numărul de concurs primit de aceştia având proprietatea că toate cifrele lui pot fi aranjate astfel încăt să formeze un număr palindrom.
Printre numerele de concurs primite de participanţii cu statut special, există numere care au în scrierea lor zecimală un număr maxim de cifre distincte. Cel mai mic dintre aceste numere reprezintă numărul de concurs al participantului VIP.
Scrieţi un program care citeşte numărul natural n
(reprezentând numărul de participanţi înscrişi la concurs), n
numere naturale (reprezentând numerele de concurs ale celor n participanţi) şi determină:
a) numărul x
de participanţi admişi direct în semifinale;
b) numărul y
de concurs al participantului VIP
, dacă există un astfel de participant printre cei înscrişi.
OniGim 2011, clasa a VI-a
#965
Joc3
Scrieţi un program care să citească cele trei numere naturale nenule n
, x
şi y
, şi apoi să determine:
a) numărul t
al sectoarelor de pe pistă prin care nu trece niciunul din cei doi copii în urma săriturilor executate până la terminarea jocului;
b) numărul s
de sărituri executate de fiecare copil până la terminarea jocului;
c) etichetele b
şi r
ale sectoarelor în care ajung cei doi copii la terminarea jocului (Bogdan ajunge la finalul jocului în sectorul cu eticheta b
, iar Rareş în cel cu eticheta r
).
ONI gim 2011, clasa a VI-a
#2235
tsunami
Tsunamiul este valul mareic ce se propagă prin apa oceanelor/mărilor, ca urmare a producerii unor erupţii subacvatice sau/şi a unor cutremure submarine sau de coastă foarte puternice.
Cercetătorii doresc să preîntâmpine efectele unor posibile valuri mareice prin marcarea şi clasificarea zonelor al căror risc de inundare este ridicat.
Teritoriul studiat a fost împărţit în n×m
pătrate identice (zone) rezultând o hartă digitizată, reprezentată sub forma unui tablou bidimensional cu n
linii şi m
coloane, fiecare element al tabloului memorând cota (înălţimea) terenului din pătratul unitate corespunzător. Zonele de apă au cota 0
, iar zonele de uscat au cote mai mari decât 0
.
Orice tsunami este clasificat în funcţie de înălţimea valului mareic, pe o scară de la 1
la 10
. Cercetătorii doresc să marcheze zonele de risc ce pot fi afectate de un potenţial tsunami.
Iniţial, valul mareic apare în toate zonele de cotă 0
vecine cu cel puţin o zonă de uscat. O zonă teritorială poate fi afectată dacă are cota strict mai mică decât înălţimea valului mareic şi se află în vecinătatea apei sau în vecinătatea unei zone afectate. Două pătrate unitate se învecinează dacă au o latură comună.
ONI 2011