Nivelul concursului: Național
https://infosv.ro/ONI2019/ http://gimnaziu2019.oni.ro/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII Juniori#3042
amat
Pasionat de informatică și de puzzle-uri, Dorel a construit o matrice A
de dimensiunea N × M
lipind mai multe piese dreptunghiulare de diferite dimensiuni. Fiecare piesă este compusă din elemente de dimensiunea 1 × 1
și rețin o aceeași valoare. Matricea rezultată nu are spații libere, iar piesele din care este compusă nu se suprapun. Nu există două piese cu aceeași valoare.
Deși inițial părea că acest design este unul inedit, nu a durat mult până când Dorel s-a plictisit. Astfel, acum el dorește să “upgradeze” matricea construită. Dorel alege o submatrice delimitată de coordonatele (x1,y1)
– colțul stânga-sus, (x2,y2)
– colțul dreapta-jos (1 ≤ x1 ≤ x2 ≤ N
, 1 ≤ y1 ≤ y2 ≤ M
), unde crește toate valorile elementelor submatricei cu valoarea V
.
Dorel efectuează în ordine Q
operații de upgrade, operații numerotate de la 1
la Q
. La finalizarea celor Q
operații de upgrade, toate elementele din matrice au valoarea mai mare sau egală cu K
. După o operație de upgrade, structura inițială a matricei se modifică.
Cum priceperea lui Dorel este proverbială, trebuie să îl ajutați în rezolvarea următoarelor cerințe:
1) determinarea coordonatelor piesei cu număr maxim de elemente înainte ca Dorel să efectueze operațiile de upgrade;
2) determinarea numărului minim de operații de upgrade după care toate elementele matricei au valoarea mai mare sau egală cu K
.
ONI 2019 clasa a IX-a
#3043
cub3
Ionel are de rezolvat o nouă problemă. El trebuie să construiască un șir de N
numere naturale. Numerele din șir pot avea ca divizori primi doar numere prime de o cifră. După construirea șirului, Ionel a constatat că există subsecvențe în șir pentru care produsul elementelor este cubul unui număr natural. Ionel vrea să determine numărul subsecvențelor din șirul construit care au produsul elementelor o valoare ce este cubul unui număr natural.
ONI 2019 clasa a IX-a
#3044
comun1
Tocmai ai primit un șir v
de K
numere naturale nenule distincte. Plecând de la acest șir, te-ai gândit să construiești un șir w
de N
numere naturale distincte, astfel încât un număr x
este în șirul w
dacă și numai dacă exista inițial în șirul v
sau se pot alege cel puțin două numere din șirul v
astfel încât x
este cel mai mare divizor comun al acelor numere. De exemplu, dacă v = {4, 6, 7}
atunci w = {1, 2, 4, 6, 7}
. Uimit de proprietățile matematice frumoase ale noului șir w
, ai uitat din păcate șirul original v
de la care ai pornit. Dându-se șirul w
, să se găsească un șir posibil inițial v
având un număr minim de elemente.
ONI 2019 clasa a IX-a
#3045
pro3
Se consideră 3 progresii aritmetice de numere naturale nenule. Notăm cu P
i
, 1 ≤ i ≤ 3
, mulțimile formate cu elementele progresiei i
. Fie P = P
1
\( \bigcup \) P
2
\( \bigcup \) P
3
reuniunea mulțimilor P
1
, P
2
, P
3
. Să se determine cardinalul mulțimii P
.
ONI 2019 clasa a IX-a
#3046
telefon
N
copii cum joacă “telefonul fără fir”.
Jocul decurge în felul următor:
Ox
, copilul i
la distanța X
i
metri față de origine.1. Care este durata minimă a jocului, dacă Dorel nu ia parte la joc?
2. Care este durata minimă a jocului, dacă Dorel ia parte la joc și se poziționează în mod optim pentru a minimiza durata jocului?
ONI 2019 clasa a IX-a
#3047
fibofrac
Fie șirul Fibonacci dat prin F
1
= 1
, F
2
= 1
și relația de recurență F
k
= F
k-1
+ F
k-2
, k ≥ 3
. Se consideră un număr natural N
. Să se scrie un program care determină numărul F
al fracțiilor diferite ireductibile subunitare, ce se pot forma utilizând primii N
termeni ai șirului Fibonacci.
ONI 2019 clasa a IX-a