N
copii cum joacă “telefonul fără fir”.
Jocul decurge în felul următor:
- Inițial, copiii se așază pe axa
Ox
, copiluli
la distanțaX
i
metri față de origine. - Copilul cel mai aproape de origine alege un cuvânt secret și îl transmite celui din dreapta lui; cel din dreapta lui îl transmite următorului și așa mai departe până se ajunge la ultimul copil.
Pentru a transmite cuvântul, fiecare copil trebuie să meargă până la copilul din dreapta lui. Toți copiii se deplasează cu viteza constantă de 1
metru/secundă. Cu toate acestea, pentru a evita deplasarea fiecare copil dispune de un dispozitiv de tip walkie-talkie ce permite transmiterea unui cuvânt mai departe. Toate stațiile walkie-talkie au o rază de acțiune R
, setată la începutul unei runde de joc (exprimată în metri) ce nu poate fi modificată pe parcursul jocului. Stațiile sunt conectate la aceeași sursă de alimentare care are B
unități de energie.
În funcție de raza de acțiune setată, copiii pot sau nu să folosească sistemul walkie-talkie pentru a nu se mai deplasa. Mai exact, dacă un copil ar trebui să parcurgă o distanță mai mică sau egală cu R
ca să transmită cuvântul celui din dreapta sa și bateria sursei are cel puțin R
unități de energie rămase, acesta poate folosi sistemul walkie-talkie ca să transmită instantaneu cuvântul secret, iar bateria se va descărca cu R
unități de energie. Cu toate acestea, chiar și cu sistemul walkie-talkie, un copil nu are voie să transmită mesajul decât primului copil situat în dreapta lui.
Copiii doresc ca jocul să se termine cât mai repede, așa că vor seta o rază de acțiune convenabilă și vor alege să folosească sau nu sistemul walkie-talkie, pentru a minimiza timpul necesar ca toți cei N
copii să afle cuvântul secret.
Dorel dorește să se alăture jocului, așa că în a doua parte a jocului va intra și el în rând. Dorel se va așeza pe axa Ox
, undeva între primul și ultimul copil, la o anumită distanță de origine unde nu se află un alt copil.
Cerința
1. Care este durata minimă a jocului, dacă Dorel nu ia parte la joc?
2. Care este durata minimă a jocului, dacă Dorel ia parte la joc și se poziționează în mod optim pentru a minimiza durata jocului?
Date de intrare
Fișierul de intrare telefon.in
conține pe prima linie două numere naturale N
și B
cu semnificația din enunț. Pe cea de-a doua linie se află N
numere naturale nenule distincte X
i
, în ordine strict crescătoare, unde X
i
reprezintă distanța copilului i
față de origine, 1 ≤ i ≤ N
.
Date de ieșire
Fișierul de ieșire telefon.out
va conține două numere naturale C1 C2
, separate printr-un spațiu, unde C1
reprezintă răspunsul la cerința 1
iar C2
răspunsul la cerința 2
.
Restricții și precizări
2 ≤ N ≤ 100.000
1 ≤ B ≤ 1.000.000.000
,1 ≤ X
i
≤ 1.000.000.000
- Se garantează că Dorel are cel puțin o poziție liberă pe care se poate așeza
- Un copil poate alege între a se deplasa sau a folosi walkie-talkie pentru a transmite un mesaj
- Copiii pot seta o noua rază de acțiune a walkie-talkie când Dorel intră în joc
- Pentru prima cerință se acordă
40
puncte - Pentru a doua cerință se acordă
60
puncte - Pentru teste în valoare de
15
puncteN, B ≤ 100
- Pentru alte teste în valoare de
35
puncteN ≤ 1000
,B ≤ 10.000
- Pentru alte teste în valoare de
20
puncteN ≤ 100.000
,B ≤ 100.000
- Pentru alte teste în valoare de
30
puncteN ≤ 100.000
,B ≤ 1.000.000.000
Exemplu:
telefon.in
6 15 7 9 12 16 21 27
telefon.out
8 6
Explicație
N = 6
, B = 15
, X
[1-6]
= [7, 9, 12, 16, 21, 27]
1.Dacă Dorel nu participă la joc atunci copiii vor alege raza de acțiune R = 5
și al doilea, al treilea și al patrulea copil vor folosi sistemul de comunicare. În consecință durata jocului va fi (9-7)+(27-21)= 2+6 = 8
.
2.Dacă Dorel participă la joc se va poziționa la distanța 26
față de origine. În această situație copiii vor alege raza de acțiune R
tot 5
și al treilea, al patrulea și al cincilea copil vor folosi sistemul de comunicare.
În consecință durata jocului va fi (9-7)+(12-9)+(27-26) = 2+3+1 = 6
.