Nivelul concursului: Județean
http://olimpiada.info/oji2015/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#1139
Covor
Bunica Marei țese un covor. Mara urmărește cu mare atenție modelul și încearcă să-l reconstituie pe caietul de matematică. Modelul este format din romburi. Primul romb, de indice 1
, are latura formată din două pătrățele, al doilea romb, de indice 2
, are latura formată din trei pătrățele etc. Un romb de indice i
are latura formată din i+1
pătrățele.
Romburile sunt unite, consecutiv, ca în exemplul din imaginea alăturată. Săgețile indică sensul în care bunica țese covorul.
Ca să nu uite modelul, Mara scrie pe caiet, începând cu 1
, numere consecutive care să indice modul în care țese bunica covorul.
În exemplul următor este reprezentat modul în care se țese un model format din patru romburi.
Cunoscându-se numerele n
și k
să se determine:
1. numărul maxim de romburi complete care pot forma modelul unui covor, descris cu ajutorul unui șir format din maximum n
numere naturale consecutive (primul număr din șir fiind 1
);
2. cel mai mic indice al unui romb ce conține numărul k
.
OJI 2015, Clasa a VI-a
#1140
Ordine
Gigel a primit de ziua lui un joc cu bile. Jocul conţine n
bile numerotate cu numerele naturale distincte de la 1
la n
. Jucându-se, Gigel a amestecat bilele astfel încât acum ele nu mai sunt în ordine. Ca să le pună înapoi în cutia jocului, Gigel ia de pe masă bilele una câte una, şi le pune în cutie formând un şir. Însă Gigel se joacă şi acum, astfel încât el nu pune bilele la rând, una după alta, ci are o regulă pe care o respectă cu stricteţe. Astfel, Gigel încearcă să plaseze fiecare bilă pe care a luat-o de pe masă exact la mijlocul şirului de bile deja format. Dacă acest lucru nu este posibil (șirul are lungime impară), atunci el plasează bila la sfârşitul şirului de bile deja format. După ce toate bilele au fost puse în cutie, Gigel îşi dă seama că nu a notat ordinea în care a luat bilele de pe masă şi, în mod firesc, îşi pune problema dacă nu cumva poate deduce acest lucru din şirul de bile pe care tocmai l-a format.
Cunoscându-se numărul de bile şi configuraţia finală a bilelor în şir să se determine:
1. numărul ultimei bile luate de pe masă;
2. ordinea în care bilele au fost luate de pe masă.
OJI 2015, Clasa a VI-a