Pe vremea maurilor, transmiterea unor mesaje codificate între două persoane se făcea folosind un cifru numit nod. Cele două persoane alegeau în secret o poveste. Aceasta era scrisă într-o carte folosind litere mici și mari ale alfabetului englez, pe P
pagini, numerotate de la 1
la P
, fiecare conținând exact R
rânduri, numerotate în cadrul fiecărei pagini de la 1
la R
, iar fiecare rând fiind format din exact C
cuvinte, numerotate în cadrul fiecărui rând de la 1
la C
.
Un cuvânt al mesajului de transmis era codificat prin poziția sa în povestea aleasă de cei doi, folosind trei numere scrise cu cifre romane, ce indicau în ordine: numărul paginii, numărul rândului în cadrul paginii, respectiv al cuvântului în cadrul rândului.
Mesajul astfel codificat era scris pe trei linii. Pe prima linie erau scrise numerele paginilor, pe a doua linie numerele rândurilor, iar pe a treia linie erau scrise numerele de ordine ale cuvintelor.
Presupunem că mesajul este format din primul cuvânt de pe al cincilea rând al celei de a doua pagini și din al patrulea cuvânt de pe rândul al doilea al primei pagini. Mesajul putea fi transmis pe trei linii în modul următor:
II I
(numerele paginilor)V II
(numerele rândurilor)I IV
(numerele cuvintelor)
Cifrele romane sunt scrise cu majusculele M
, D
, C
, L
, X
, V
, I
, iar valorile corespunzătoare lor sunt în ordine: 1000
, 500
, 100
, 50
, 10
, 5
, 1
. Valoarea unui număr scris cu cifre romane se calculează parcurgând de la stânga la dreapta cifrele numărului astfel:
- cifra curentă se adună la valoarea obținută până în acel moment, dacă cifra următoare este mai mică sau egală cu ea;
- cifra curentă se scade din valoarea obținută până în acel moment, dacă cifra următoare este mai mare decât ea;
- ultima cifră se adună întotdeauna la valoarea obținută până în acel moment.
De exemplu pentru numărul MCDXLVI
scris cu cifre romane, se obține valoarea 1446
în sistem zecimal, astfel: 1000-100+500-10+50+5+1
, iar pentru numărul XXI
scris cu cifre romane se obține valoarea 21
în sistemul zecimal astfel: 10+10+1
.
Cerința
Cunoscându-se textul poveștii ales de cei doi și mesajul codificat de ei scrieți un program care rezolvă următoarele două cerințe:
a) Rescrie mesajul codificat folosind scrierea cu cifre din sistemul zecimal.
b) Afișează toate cuvintele mesajului decodificat în ordinea în care acestea apar în poveste.
Date de intrare
Fişierul nod.in
conține:
- pe prima linie numărul
1
, dacă se cere rezolvarea doar a cerinței a) sau numărul2
, dacă se cere rezolvarea cerinței b); - pe următoarele trei linii mesajul codificat după regulile descrise în enunț;
- dacă primul număr din fișier este
2
atunci a cincea linie conține trei numere naturaleP
,R
șiC
, separate între ele prin câte un spaţiu, cu semnificaţia din enunţ; - pe următoarele
PxR
linii este scris textul poveștii, fiecare linie conținândC
cuvinte, separate prin câte un spațiu.
Date de ieșire
Dacă primul număr din fișierul de intrare este 1
atunci fişierul nod.out
va conține, în aceeași ordine, pe trei linii, numerele din mesajul codificat scrise în sistem zecimal. Numerele vor fi despărțite în cadrul liniilor prin câte un spațiu.
Dacă primul număr din fișierul de intrare este 2
atunci fişierul nod.out
va conține pe o singură linie cuvintele mesajului decodificat, în ordinea din poveste. Cuvintele vor fi separate prin câte un spațiu.
Restricții și precizări
1 ≤ P ≤ 2000
;1 ≤ R ≤ 25
;1 ≤ C ≤ 15
1 ≤
lungimea unui cuvânt din poveste≤ 12
- orice număr scris cu cifre romane are cel mult
10
majuscule - mesajul decodificat va conține cel mult
20
de cuvinte
Exemplul 1
nod.in
1 III II I II V II VI I IV
nod.out
3 2 1 2 5 2 6 1 4
Explicație
Testul de intrare indică rezolvarea primei cerințe, adică cerința a).
Numerele de pe fiecare linie sunt scrise în aceeași ordine, în sistemul zecimal.
Exemplul 2
nod.in
2 I III II I II I I II I II I II II II IV 3 2 4 La Olimpiada problemele pot avea una sau mai multe cerinte Pentru unele probleme comisia poate decide ca prima cerinta sa fie evaluata si separat
nod.out
La Olimpiada comisia decide prima
Explicație
Testul de intrare indică rezolvarea celei de a doua cerințe, adică cerința b). Cuvintele identificate în poveste sunt:
La
– prin (I,I,I)
prima
– prin (III,I,II)
comisia
– prin (II,II,II)
Olimpiada
– prin (I,I,II)
decide
– prin (II,II,IV)
Cuvintele mesajului decodificat, în ordinea din poveste, sunt:
La Olimpiada comisia decide prima