#1421
tabel
După cum probabil ştiţi, contabilii îşi ţin datele sub formă de tabele şi calculează tot felul de sume pe linii şi pe coloane. Contabilul nostru Atnoc şi-a organizat valorile sub forma unui tabel cu n linii (numerotate de la 1 la n) şi m coloane (numerotate de la 1 la m). Elementele de pe ultima coloană sunt sumele elementelor de pe linii (mai exact, elementul de pe linia i şi coloana m este egal cu suma elementelor de pe linia i aflate pe coloanele 1, 2, …, m-1), iar elementele de pe ultima linie sunt sumele elementelor de pe coloane (mai exact, elementul de pe linia n şi coloana i este egal cu suma elementelor de pe coloana i aflate pe liniile 1, 2, …, n-1).
OJI 2005, clasa a VII-a
#1374
numere9
Mircea este pasionat de programare. El a început să rezolve probleme din ce în ce mai grele. Astfel a ajuns la o problemă, care are ca date de intrare un tablou pătratic cu n
linii şi n
coloane, componente tabloului fiind toate numerele naturale distincte de la 1
la n
2
. Pentru a verifica programul pe care l-a scris îi trebuie un fişier care să conţină tabloul respectiv. După ce a creat acest fişier, fratele său, pus pe şotii îi umblă în fişier şi îi schimbă câteva numere consecutive, cu numărul 0
. Când se întoarce Mircea de la joacă constată cu stupoare că nu îi merge programul pentru testul respectiv. După câteva ore de depanare îşi dă seama că programul lui este corect şi că fişierul de intrare are probleme.
OJI 2005, clasa a IX-a
#1377
MaxD
Fiind elev în clasa a IX-a
, George, îşi propune să studieze capitolul divizibilitate cât mai bine. Ajungând la numărul de divizori asociat unui număr natural, constată că sunt numere într-un interval dat, cu acelaşi număr de divizori. De exemplu, în intervalul [1, 10]
, 6
, 8
şi 10
au acelaşi număr de divizori, egal cu 4
. De asemenea, 4
şi 9
au acelaşi număr de divizori, egal cu 3
etc.
Scrieţi un program care pentru un interval dat determină care este cel mai mic număr din interval ce are număr maxim de divizori. Dacă sunt mai multe numere cu această proprietate se cere să se numere câte sunt.
OJI 2005, clasa a IX-a
#2191
lant2
Ion este un lingvist pasionat. Recent el a descoperit un text scris într-o limbă necunoscută. Textul este scris pe mai multe linii şi este format din cuvinte scrise cu litere mici din alfabetul latin, separate prin spaţii sau/şi semne de punctuaţie (,:;.!?-
). Ion a fost frapat că există multe similitudini între cuvintele din text. Fiind foarte riguros, Ion definește similitudinea a două cuvinte după cum urmează. Fie c1
şi c2
două cuvinte. Cuvântul c1
poate fi obţinut din cuvântul c2
printr-o succesiune de operaţii elementare. Operaţiile elementare ce pot fi folosite sunt:
move(c1, c2)
– Mută primul caracter din c1
la sfârşitul cuvântului c2
(de exemplu, dacă c1="alba"
şi c2="neagra"
, după efectuarea operaţiei move(c1, c2)
, c1
va fi "lba"
, iar c2
va fi "neagraa"
)insert(c1, x)
– Inserează caracterul x
la începutul lui c1
(de exemplu, dacă c1="alba"
şi x='b'
, după executarea operaţiei insert(c1,x)
, c1
va fi "balba"
)delete(c1)
– Şterge primul caracter din c1
(de exemplu, dacă c1="alba"
, după executarea operaţiei delete(c1)
, c1
va fi "lba"
)Definim similitudinea dintre c1
şi c2
ca fiind numărul minim de operații insert
şi delete
ce trebuie să fie executate pentru a transforma cuvântul c1
în cuvântul c2
(operațiile move
nu se numără).
Fie c0
primul cuvânt din text. Începând cu c0
putem construi lanțuri de k
-similitudine.
Un lanţ de k
-similitudine este o succesiune de cuvinte distincte din text cu următoarele proprietăți:
x
apare în lanţ înaintea cuvântului y
, atunci prima apariţie a lui x
în text precedă prima apariţie a lui y
în text;x
şi y
sunt cuvinte consecutive în lanţ (în ordinea x y
), atunci similitudinea dintre x
şi y
este mai mică sau egală decât k
;Scrieţi un program care să determine numărul de lanţuri de k
-similitudine care încep cu c0
.
Olimpiada județeană de informatică, 2005
#2675
scara1
Domnul G are de urcat o scară cu n
trepte. În mod normal, la fiecare pas pe care îl face, el urcă o treaptă. Pe k
dintre aceste trepte se află câte o sticlă cu un număr oarecare de decilitri de apă, fie acesta x
. Dacă bea toată apa dintr-o astfel de sticlă, forța și mobilitatea lui G cresc, astfel încât, la următorul pas el poate urca până la x
trepte, după care, dacă nu bea din nou ceva, revine la “normal”. Sticlele cu apă nu costă nimic. Cantitatea de apă conținută de aceste sticle poate să difere de la o treaptă la alta.
Pe j
trepte se află câte o sticlă cu băutura energizantă. Şi pentru aceste sticle, cantitatea de băutură energizantă poate să difere de la o treaptă la alta. Să presupunem că într-una dintre aceste sticle avem y
decilitri de băutură energizantă. Dacă bea q
(q ≤ y
) decilitri dintr-o astfel de sticlă, la următorul pas G poate urca până la 2q
trepte, după care şi în acest caz, dacă nu bea din nou ceva, el revine la “normal”. Însă băutura energizantă costă: pentru o cantitate de q
decilitri consumaţi, G trebuie să plătească q
lei grei.
Pot exista trepte pe care nu se află nici un pahar, dar şi trepte pe care se află atât o sticlă cu apă cât şi una cu băutură energizantă. În astfel de situaţii, nu are rost ca G să bea ambele băuturi deoarece efectul lor nu se cumulează; el poate alege să bea una dintre cele două băuturi sau poate să nu bea nimic.
Determinaţi p
, numărul minim de paşi pe care trebuie să îi facă G pentru a urca scara, precum şi suma minimă pe care trebuie să o cheltuiască G pentru a urca scara în p
paşi.
OJI 2005, clasele XI-XII
#1747
Lacusta
Se consideră o matrice dreptunghiulară cu m
linii şi n
coloane, cu valori naturale. Traversăm matricea pornind de la colţul stânga-sus la colţul dreapta-jos. O traversare constă din mai multe deplasări. La fiecare deplasare se execută un salt pe orizontală şi un pas pe verticală. Scrieţi un program care să determine suma minimă care se poate obţine pentru o astfel de traversare.
OJI 2005, clasa a X-a