#1528
Operatii matematice
Maria, Cristi şi Alex au găsit o modalitate de a-şi îmbunătăţi viteza de efectuare a operaţiilor matematice printr-un joc care să corespundă nivelului de vârsta al fiecăruia. Maria ştie doar operaţiile de adunare şi scădere, Cristi a învăţat înmulţirile iar Alex fiind în clasa a 5-a studiază divizibilitatea numerelor.
Jocul se desfăşoară în felul următor: Maria alege o cifra – cifra de start (întotdeauna este nenulă). Cristi o înmulţeşte cu 3
. La numărul obţinut de Cristi, Maria adaugă o nouă cifră şi îi spune lui Cristi suma obţinută. Cristi caută cel mai mare multiplu a lui 7
mai mic decât numărul obţinut de Maria şi îl spune Mariei. Aceasta scade din numărul ei multiplul spus de Cristi şi obţine un număr nou. Din acest moment jocul se reia, Cristi înmulţeşte cu 3
, Maria alege o cifră şi o adaugă la numărul obţinut de Cristi s.a.m.d…
Între timp Alex este atent la cifrele pe care Maria le-a introdus în joc şi caută să vadă dacă numărul format din aceste cifre este divizibil cu 7
.
Cerințe
1) Aflaţi care este numărul obţinut de Maria după adăugarea ultimei cifre.
2) Ajutaţi-l pe Alex să verifice dacă numărul format din cifrele alese de Maria este divizibil cu 7
.
Concursul EMPOWERSOFT, 2015
#1519
Dans
De 1 Iunie – Ziua Copilului se organizează un spectacol de dans cu şi pentru copii. Acesta este programat să se desfăşoare în intervalul orar 10.30 -12.00. În spectacol se înscriu n
trupe de dans, iar pentru fiecare trupă se cunoaşte timpul necesar realizării dansului în minute şi numărul de copii din trupa.
Cunoscând n
, numărul de trupe înscrise, cele n
perechi (t,c)
unde t
reprezintă timpul în minute şi c
numărul de copii din trupa scrieţi un program care:
a) Verifică dacă toate cele n
echipe înscrise în spectacol se încadrează în timpul alocat spectacolului şi afişează mesajul NU
dacă timpul este mai mare decât cel programat, în caz contrar afişează mesajul DA
.
b) Calculează cu câte minute este programul incomplet sau depăşit.
c) Calculează câţi copii au fost implicaţi în realizarea spectacolului.
d) Calculează care este cel mai mare şi cel mai mic timp alocat unui dans.
Concursul EMPOWERSOFT, 2015
#1529
Pesti
Andrei îşi doreşte un acvariu cu peşti. Găseşte în oraş un singur magazin ZOO unde se vând doar peştişori ciudaţi. Fiecare peştişor se îngraşă în fiecare zi cu câte un număr de grame. Cu fiecare săptămâna ce trece, peştişorii vor lua în greutate acelaşi număr de grame ca şi săptămâna precedentă, la care se adaugă greutatea pe care o luau în prima săptămână. Nu toţi peştişorii sunt de acelaşi tip, deci nu au neapărat aceeaşi greutate şi nici nu se îngraşă neapărat cu acelaşi număr de grame.
Andrei se hotărăşte totuşi să cumpere n
peştişori, pe care-i numeşte A,B,C,D,… în ordinea în care îi pune în acvariu. Vrând să ştie în permanenţă ce greutate are fiecare, îşi notează câţi peşti a pus în acvariu, litera atribuită fiecărui peşte, câte grame are fiecare peşte când a fost pus în acvariu şi cu câte grame se îngraşă în ziua în care este pus în acvariu.
Scrieţi un program care afişează, în ordine alfabetică, toţi peştii care au cel puțin greutatea G
, dată în grame, după ce au trecut z
zile. Pentru fiecare peşte se va afişa greutatea în grame şi litera ce i-a fost atribuită.
Concursul EMPOWERSOFT, 2015
#1498
Ciocolata
După un rezultat slăbuț la un concurs de informatică, Cristina s-a cam supărat. Dan vrea să-i ridice moralul și știe că cel mai bun mod în care poate face asta este ciocolata. Totuși, Dan nu este dispus să-i ofere Cristinei toată ciocolata pe care o are (și el a avut un rezultat slab la concurs, deci.. și el trebuie să-și ridice moralul).
Astfel, îi propune Cristinei următoarea ofertă: ”Desenează pe o hârtie un caroiaj format din N
linii și M
coloane pe care îl umple cu valori întregi. Cristina va primi un număr de pătrățele de ciocolată egal cu suma valorilor dintr-un dreptunghi ales de ea.”
Deoarece Cristina este prea bosumflată ca să rezolve această “provocare” și prea obosită ca să-l convingă pe Dan să-i dea ciocolata pur și simplu, vă roagă pe voi să o ajutați. (Poate primiți și voi niște ciocolată dacă rezolvați problema. Poate…)
Cunoscându-se configurația caroiajului, determinați numărul maxim de pătrățele de ciocolată pe care Cristina îl poate obține alegând un dreptunghi din matrice, precum și coordonatele celor patru colțuri ale acestuia
Concursul EMPOWERSOFT, 2015
#1517
Clatite
Arpsod adoră două lucruri: matematica și clătitele bunicii sale. Într-o zi, aceasta s-a apucat să prepare clătite. Arpsod mănâncă toate clătitele începând de la a N
-a clătită preparată, până la a M
-a clătită preparată (inclusiv N
și M
). Pentru că el vrea să mănânce clătite cu diferite umpluturi și-a făcut următoarea regulă:
“Dacă numărul de ordine al clătitei este prim atunci aceasta va fi cu ciocolată. Dacă numărul de ordine este pătrat perfect sau cub perfect aceasta va fi cu gem. Dacă suma divizorilor numărului este egală cu însuși numărul de ordine atunci aceasta va fi cu înghețată. (se iau în considerare toți divizorii în afară de numărul în sine, inclusiv 1
).
În cazul în care o clătită îndeplinește simultan mai multe condiții, se respectă prioritatea sortimentelor: ciocolată > gem > înghețată.
Dacă niciuna dintre condițiile de mai sus nu este îndeplinită, pentru cele cu numărul de ordine par, clătita va fi cu zahar, iar pentru numărul de ordine impar, clătita va fi simplă.”
Cunoscându-se N
și M
, numere naturale, să se determine câte clătite a mâncat Arpsod în total și numărul de clătite din fiecare tip.
Concursul EMPOWERSOFT, 2015
#1516
Bosumflat
Vrăjitorul informatician Arpsod a făcut un farmec asupra unui șir de N
numere naturale, fiecare număr având exact 8
cifre (doar vrăjitorul știe de ce a ales cifra 8
). În urma farmecului, numerele au început să prindă sentimente. Un număr X
se numește bosumflat dacă există un alt număr Y
, printre cele N
, cu proprietatea că, numărul format din cifrele de pe poziții impare ale lui X
este strict mai mic decât numărul format din cifrele de pe poziții pare ale lui Y
și numărul format din cifrele de pe poziții pare ale lui X
este strict mai mare decât numărul cifrele de pe poziții impare ale lui Y
.
Vom defini gradul de bosumflare al unui număr X
ca fiind egal cu numărul de numere dintre cele N
, care îl bosumflă pe X
.
Pentru că vrăjitorul este prea ocupat cu alți bosumflați, vă roagă pe voi să determinați gradul de bosumflare pentru fiecare dintre cele N
numere.
Cunoscându-se N
, numărul de numere precum și numerele efective, determinați gradul de bosumflare pentru fiecare număr în parte.
Concursul EMPOWERSOFT, 2015