Nivelul concursului: Județean
Grupe
Clasa a VI-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#2175
Factori
Gigel a aflat la matematică definiţia factorialului unui număr natural nenul n
. Acesta este produsul tuturor numerelor naturale începând cu 1
şi terminând cu numărul respectiv şi se notează cu n!
. Astfel, factorialul numărului natural 6
este 6!=1*2*3*4*5*6
şi este egal cu 720
. Factorialele numerelor naturale cresc însă extrem de repede. De exemplu, 7!=5040
în timp ce 10!=3628800
.
Fiind un bun matematician, Gigel a imaginat o altă metodă de a indica factorialul unui număr. Astfel, el ştie că un număr natural nenul se poate descompune în factori primi. De exemplu 720
poate fi scris ca 2
4
*3
2
*5
1
. Gigel codifică descompunerea în factori primi astfel: 4 2 1
însemnând faptul că în descompunerea lui 720
în factori primi apare factorul 2
de 4
ori, factorul 3
apare de două ori şi factorul 5
apare o dată. Cu alte cuvinte, Gigel indică pentru fiecare număr prim ≤ n
puterea la care acesta apare în descompunerea în factori primi a lui n!
.
Scrieţi un program care să citească o secvenţă de numere naturale nenule şi care să afişeze în modul descris în enunţ factorialele numerelor citite.
OJI 2009, Clasa a VI-a
#2176
Ruleta
Nicuşor este elev în clasa a VI-a
şi s-a gândit că este suficient de mare ca să inventeze un joc nou. Are doar o foaie de hârtie şi un pix. Scrie mai întâi n
numere naturale în cerc. Acestea formează Ruleta numerelor. Jocul se desfăşoară după următoarele reguli:
- se parcurge şirul numerelor în sensul deplasării acelor de ceasornic;
- se porneşte de fiecare dată de la acelaşi element;
- se execută de fiecare dată o rotaţie completă;
- fiecare element nenul se scade din elementul imediat următor doar dacă este mai mic sau egal cu acesta şi nenul;
- ruleta se opreşte atunci când execută o rotaţie completă şi nu se modifică nici o valoare din şirul elementelor.
Scrieţi un program care să determine, pentru un şir de n
numere naturale care indică starea iniţială a ruletei, numărul r
de rotaţii complete efectuate respectând regulile jocului până la încheierea acestuia şi numărul t
al elementelor nenule aflate în şir la încheierea jocului.
OJI 2009, Clasa a VI-a