Nivelul concursului: Național
http://www.isjialomita.ro/oni2014/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII Juniori#1129
Tinta
Alex are o pasiune pentru trasul la țintă. Jucându-se cu numere, visează la o nouă tablă pentru pasiunea sa. Tabla visată este de formă pătrată cu n
linii și n
coloane, iar numerele, de la 1
la n * n
, le poziționează în țintă, ca în imaginea alăturată.
Alex, fiind un foarte bun țintaș, nu nimerește niciodată pe pătrățelele de pe contur. Când țintește o pătrățică din interior, el obține drept punctaj suma valorilor din cele opt pătrățele vecine.
Cunoscând n numărul de linii și de coloane ale țintei:
a. Ajutați-l pe Alex să construiască ținta visată.
b. Câte punctaje distincte poate să obțină Alex dacă are o singură săgeată?
c. Afișați punctajele distincte găsite.
ONI GIM 2014, Clasa a VI-a
#1127
Praslea
A fost odată ca niciodată un împărat puternic care avea o grădină minunată, situată pe un teren de formă dreptunghiulară din jurul palatului. În grădină creştea un măr cu mere de aur, dar împăratul nu a putut să se bucure vreodată de merele din pom deoarece grădina a fost mereu atacată de tâlhari şi merele au fost furate. Cu toate că aceasta a fost păzită zi şi noapte de cei mai viteji ostaşi din împărăţie, ei nu au putut face faţă tâlhăriilor. Deznădăjduit, împăratul şi-a pus în gând să taie pomul cu mere de aur, dar fiul său cel mic, Prâslea, l-a rugat să-l lase şi pe el să-şi încerce norocul. Prâslea a cugetat foarte bine la cele întâmplate şi a procedat astfel:
N
parcele alăturate, numerotate de la stânga la dreapta cu valori în ordine, de la 1
la N
. Dintre acestea, a dat spre pază fraţilor şi verişorilor săi M
parcele, iar restul de N-M
parcele oştenilor din împărăţie. Cele N-M
parcele date oştenilor sunt identice şi au fiecare lăţimea L
.D
la care se află pomul cu merele de aur faţă de marginea din stânga a grădinii, pentru a întări chiar el paza parcelei în care e situat acesta.Cerinţă
a) Cunoscând lăţimea fiecărei parcele, determinaţi cel mai mare număr de parcele alăturate, de lăţime L
fiecare, date spre pază oştenilor ;
b) Determinaţi numărul de ordine al parcelei în care se află pomul cu merele de aur.
ONI GIM 2014, Clasa a VI-a
#1126
Betisoare
Se presupune că unele dintre primele instrumente de calcul au fost beţişoarele de socotit. În problema noastră vom considera un număr ca fiind o succesiune de unul sau mai multe beţişoare, un beţişor fiind reprezentat de litera I
. Într-o expresie, între oricare două numere există semnul +
sau semnul *
.
Exemple de numere
I III IIIIIIIIIII
Exemple de expresii
III II*III I+I*III+IIIIIII
Scrieţi un program care evaluează astfel de expresii.
ONI GIM 2014, Clasa a VI-a