Nivelul concursului: Interjudețean
Grupe
Clasele V-VI Clasele VII-VIII Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#1968
bloc
Cifrele de la 1
la K
se scriu într-un şir, iar secvenţa obţinută se repetă la nesfârşit. De exemplu, pentru K=9
se obţine şirul: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 …
. Asupra unui asemenea şir se aplică succesiv operaţia de rostogolire de lungime P
, ce presupune ca blocul format cu cifrele de pe primele P
poziţii să se rotească cu 180
0
şi să se scrie deasupra următoarei secvenţe de lungime P
.
Astfel pe primele P
poziţii se formează un bloc având la bază P
cifre şi înălţimea N+1
, unde N
este numărul de rostogoliri de lungime P
.
Pentru K
, P
şi N
date se cer următoarele:
a) Suma elementelor blocului după N
rostogoliri de lungime P
.
b) Suma maximă a elementelor de pe o coloană a blocului după N
rostogoliri de lungime P
.
c) Dacă liniile blocului le privim ca pe nişte numere cu P
cifre, să se afle cel mai mic dintre aceste numere ale blocului obţinut după N rostogoliri de lungime P
.
Info-Oltenia 2017
#1967
cmmdc0
Andreea a primit de ziua ei un joc cu cifre de plastic, din fiecare cifră nenulă având 30
de exemplare. Cifrele se aflau într-un săculeţ, iar Andreea s-a gândit să scoată la întâmplare un număr oarecare de cifre din săculeţ, să efectueze produsul lor, şi dacă obţinea un număr mai mic decât 1.000.000.001
pe care nu-l mai obţinu-se până atunci, îl scria pe un cartonaş, punând apoi cifrele înapoi în săculeţ. Astfel, după o muncă asiduă, a scris toate numerele posibile pe cartonaşe.
Prietena ei, Ana, făcându-i o vizită, a văzut cartonaşele, a luat la întâmplare unul dintre ele şi a calculat cel mai mare divizor comun al numărului de pe cartonaşul luat cu fiecare număr de pe cartonaşele rămase, scriind pe fiecare dintre cartonaşele rămase rezultatul obţinut.
Dacă se cunosc numerele aflate pe N
cartonaşe dintre cele scrise de Andreea şi Ana, aflaţi numărul de pe cartonaşul luat de Ana.
Info-Oltenia 2017