Nivelul concursului: Interjudețean
http://www.balcescucj.ro/moisil/
Grupe
Clasa a V-a Clasele VII-VIII Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#628
Cub1
Lui Andrei îi plac foarte mult jocurile de tip puzzle. De curând, el a descoperit un joc nou: un cub de dimensiune n
format din n•n•n
cuburi unitate sub forma unor cămăruţe. Cubul poate fi văzut ca o matrice tridimensionala ale cărei elemente sunt cămăruţele. Două cămăruţe se numesc adiacente dacă au o faţă comună. Astfel, o cămăruţă poate fi adiacentă cu maxim 6
cămăruţe. Scopul jocului este acela de a duce o bilă din cămăruţa de coordonate (1,1,1)
în cămăruţa de coordonate (n,n,n)
. Bila poate trece dintr-o cămăruţă în alta doar dacă acestea sunt adiacente, iar noua cămăruţă este accesibilă din cămăruţa curentă.
Cunoscând n
, dimensiunea cubului şi valorile asociate fiecărei cămăruţe, determinaţi:
a) cămăruța cu un număr maxim de cămăruțe ce pot fi accesate din ea;
b) un drum de lungime minimă de la cămăruţa (1,1,1)
la cămăruţa (n,n,n)
.
Grigore Moisil, 2014
#629
Zet
Fie \(z \in R, z \neq 0\) astfel încât \(z + \frac{1}{z} = k, k \in N\).
Dându-se k
și un număr natural n
, se cere:
a) să calculați \(z^2 + \frac{1}{z^2}\) ;
b) să se determine \(z^n + \frac{1}{z^n}\) .
Grigore Moisil, 2014