Nivelul concursului: Interjudețean
Grupe
Clasele V-VI Clasele VII-VIII Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#148
matrice1
Se dă o matrice cu numere naturale nenule, pătratică, cu liniile şi coloanele numerotate de la 1
la N
. Fiecare număr din matrice reprezintă înălţimea unui pilon plasat în acea poziţie.
Putem plasa un observator “sub” matrice (adică pe o poziţie i j
cu i > N
şi 1 ≤ j ≤ N
), de unde poate vedea în 3
direcţii:
j
);is,js
cu i - is = j - js
, dacă există astfel de elemente);is,js
cu i - is = js - j
, dacă există astfel de elemente);Se cunoaşte configuraţia matricei şi mai multe poziţii posibile ale observatorului. Să se determine, pentru fiecare poziţie, numărul de piloni pe care îi vede observatorul plasat acolo.
Grigore Moisil 2013
#147
expresie1
La ora de matematică Georgică a învăţat să evalueze expresii aritmetice. Pentru a verifica acest lucru profesorul de informatică îi propune lui Georgică să evalueze expresii aritmetice de forma:
A o1 B o2 C
Unde A, B, C sunt operanzi, iar o1 şi o2 operatori.
Valorile permise operanzilor pot fi numai termeni din şirul x1 , x2 , …, xn , iar operatorii pot fi numai caracterele + (adunare) şi * (înmulţire).
Profesorul îi pune la dispoziţie lui Georgică o valoare numerică V şi îi cere să determine valorile operanzilor A, B şi C pentru care expresia are valoarea V.
Scrieţi un program, care pentru V, n, x1 , x2 , …, xn şi o1 , o2 , date determină indicii corespunzători termenilor din şirul x1 , x2 , …, xn ce corespund valorilor operanzilor A, B şi C pentru ca expresia dată să aibă valoarea V.
Grigore Moisil 2013