Nivelul concursului: Județean
http://olimpiada.info/oji2014/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#1044
Piramide
Fascinat de Egiptul Antic, Rareș vrea să construiască cât mai multe piramide din cartonașe pătratice identice. El are la dispoziție N
cartonașe numerotate de la 1
la N
, albe sau gri, așezate în ordinea strict crescătoare a numerelor.
1
și 2
așezate alăturat, peste care va așeza cartonașul 3
(vârful piramidei).4
, 5
și 6
așezate alăturat, deasupra cărora se vor așeza cartonașele 7
și 8
, alăturate, peste care se va așeza cartonașul 9
(vârful piramidei).4
cartonașe (cu numerele de la 10
la 13
), respectiv 5
cartonașe (cu numerele de la 20
la 24
), 6
cartonașe (cu numerele de la 35
la 40
) etc., cât timp va putea construi o piramidă completă. De exemplu, dacă Rareș are N=75
cartonașe atunci el va construi piramidele complete 1
, 2
, 3
, 4
și 5
din imaginile următoare. Din cele 75
de cartonașe el va folosi doar primele 55
de cartonașe, deoarece ultimele 20
cartonașe nu sunt suficiente pentru a construi piramida 6
, cu baza formată din 7
cartonașe.Scrieţi un program care să citească numerele naturale N
(reprezentând numărul de cartonașe), X
(reprezentând numărul unui cartonaș), K
(reprezentând numărul de cartonașe albe), numerele celor K
cartonașe albe c
1
, c
2
, …, c
K
și care să determine:
a) numărul P
al piramidei complete ce conține cartonașul numerotat cu X
;
b) numărul M
maxim de piramide complete construite de Rareș;
c) numărul C
de cartonașe nefolosite;
d) numărul A
al primei piramide complete care conține cele mai multe cartonașe albe.
OJI 2014, Clasa a V-a
#1043
Martisoare
Gică şi Lică lucrează la o fabrică de jucării, în schimburi diferite. Anul acesta patronul fabricii a hotărât să confecţioneze şi mărţişoare. Mărţişoarele gata confecţionate sunt puse în cutii numerotate consecutiv.
Cutiile sunt aranjate în ordinea strict crescătoare şi consecutivă a numerelor de pe acestea.
Gică trebuie să ia, în ordine, fiecare cutie, să lege la fiecare mărţişor câte un şnur alb-roşu şi apoi să le pună la loc în cutie.
În fiecare schimb, Gică scrie pe o tablă magnetică, utilizând cifre magnetice, în ordine strict crescătoare, numerele cutiilor pentru care a legat șnururi la mărțișoare.
Când se termină schimbul lui Gică, Lică, care lucrează în schimbul următor, vine şi ambalează cutiile cu numerele de pe tablă şi le trimite la magazine. Totul merge ca pe roate, până într-o zi, când, două cifre de pe tablă se demagnetizează şi cad, rămânând două locuri goale. Lică observă acest lucru, le ia de jos şi le pune la întâmplare pe tablă, în cele două locuri goale. Singurul lucru de care ţine cont este acela că cifra 0
nu poate fi prima cifră a unui număr.
Scrieţi un program care să citească numerele naturale N
(reprezentând numărul de numere scrise pe tablă) şi c
1
, c
2
, …, c
N
(reprezentând numerele scrise, în ordine, pe tablă, după ce Lică a completat cele două locuri goale cu cifrele căzute) și care să determine:
a) cele două cifre care au fost schimbate între ele, dacă, după ce au completat locurile goale, acestea au schimbat șirul numerelor scrise de Gică;
b) numărul maxim scris pe tablă de Gică.
OJI 2014, Clasa a V-a