Nivelul concursului: Județean
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII#1080
Livada
Norocosul Gigel tocmai a primit în dar de la bunicul său, Nelu, o imensă plantaţie de pomi fructiferi. Fost profesor de geometrie, Nelu a plantat în mod riguros pomii fructiferi pe m
rânduri paralele, iar pe fiecare rând a plantat exact câte n
pomi fructiferi. Însă, din motive mai mult sau mai puţin obiective, domnul Nelu nu a plantat pe fiecare rând toţi pomii de acelaşi soi, ci din mai multe soiuri diferite. Soiurile de pomi plantaţi în livadă sunt codificate cu numere naturale cuprinse între 1
şi p
.
Cuprins de febra rigurozităţii matematice şi de cea a statisticii, Gigel a definit noţiunea de soi majoritar astfel: dacă pe un rând k
format din n
pomi fructiferi avem cel puţin [n/2]+1
pomi de acelaşi soi x
, atunci spunem că soiul x
este soi majoritar pe rândul k
(prin [y]
se înţelege partea întreagă a numărului real y
).
Cunoscând numerele m
, n
şi p
, precum şi soiul fiecărui pom de pe fiecare rând al plantaţiei, ajutaţi-l pe Gigel să determine:
OJI 2010, Clasa a IX-a
#1081
Numar3
Se dă un număr raţional strict pozitiv q
, sub formă de fracţie zecimală.
Să se determine două numere naturale a
şi b
astfel \( q= \frac{a}{b} \) încât iar modulul diferenţei dintre a
şi b
să fie minim.
OJI 2010, Clasa a IX-a