Nivelul concursului: Național
http://oni2015.isj-db.ro/ http://onigim2015.cngmm.ro/
Grupe
Clasa a V-a Clasa a VI-a Clasa VII-a Clasa VIII-a Clasa a IX-a Clasa a X-a Clasele XI-XII Juniori#1213
Iepuras
Iepurașul Coconaș vrea să ajungă la grădina cu morcovi. Pentru aceasta el trebuie să traverseze prin salturi o zonă cu proprietăți speciale. Zona este formată din N
căsuțe numerotate de la 1
la N
, dispuse una după cealaltă, iar fiecare căsuță conține un număr natural ce reprezintă cantitatea de energie necesară iepurașului pentru a sări într-o altă căsuță.
Iepurașul pleacă dintr-o anumită căsuță și se deplasează, de la stânga la dreapta, spre grădina cu morcovi după următoarele reguli:
5
, iepurașul va ajunge în căsuța cu numărul de ordine 13
(13=3+2*5
).0
, el rămâne acolo pentru că nu mai are energie să sară mai departe, altfel el continuă să sară după regulile descrise mai sus;N
.Scrieți un program care citește trei numere naturale P
, N
și K
iar apoi N
numere naturale și determină:
1) dacă iepurașul poate ajunge sau nu, la grădina cu morcovi pornind din căsuța K
și numărul de salturi pe care le face iepurașul pornind din căsuța K
;
2) căsuța de pornire a iepurașului, astfel încât drumul parcurs de el să traverseze un număr maxim de căsuțe. Pentru a determina numărul de căsuțe se vor lua în calcul: căsuța de pornire, toate căsuțele peste care iepurașul a sărit și toate căsuțele în care a ajuns în urma salturilor. Iepurașul poate porni din oricare căsuță. În cazul în care există două sau mai multe căsuțe de pornire care conduc la același număr maxim de căsuțe traversate se va lua în considerare căsuța cu numărul de ordine cel mai mic.
ONI GIM 2015, Clasa a V-a
#1215
Mesaj
În țara lui Piticot cuvintele au doar două litere, prima fiind o majusculă (literă mare) iar a doua o minusculă (literă mică). Piticii Mi și Gi se distrează și își trimit mesaje ascunzând cuvintele în cadrul unor secvențe transmise sub forma unor șiruri de litere. Piticul Mi scrie și trimite un mesaj piticului Gi respectând următoarele reguli:
De exemplu secvența s f u E e t R u E E
ascunde un cuvânt deoarece conține și majuscule și minuscule, iar litera terminator de secvență, E
, se repetă de exact două ori. Secvența ascunde cuvântul Eu
, iar costul cuvântului este 5
(3
litere E
+ 2
două litere u
).
La primirea mesajului, piticul Gi determină, pentru fiecare majusculă, costul maxim al cuvintelor care încep cu aceasta.
Scrieţi un program care determină:
1) numărul de secvențe trimise care nu ascund cuvinte;
2) cuvintele din mesaj, în ordinea în care au fost trimise de piticul Mi;
3) pentru fiecare majusculă, câte cuvinte care încep cu ea au costul maxim determinat de Gi.
ONI GIM 2015, Clasa a V-a
#1214
Inventie
Lui Mihai îi place matematica distractivă, sau poate mai mult distracția decât matematica. Pentru a scăpa de teme, el a inventat operația ”smile” notată cu semnul ☺
, operație care se aplică numerelor naturale nenule conform exemplelor de mai jos:
6☺4=210
9☺2=711
8☺5=313
7☺6=113
6☺6=12
6☺10=416
43☺1500=14571543
23☺23=46
Profesorul de matematică i-a promis nota 10
pentru invenție, numai dacă știe să determine corect numărul divizorilor pari pentru rezultatul obținut prin operația ”smile”. Astfel, Mihai a primit N
perechi de numere (a,b)
pentru care trebuie să calculeze a☺b
și să determine dacă rezultatul obținut are divizori pari.
Scrieți un program care citește un număr natural N
și N
perechi de numere naturale (a,b)
și afișează:
a) pentru fiecare pereche de numere (a,b)
, rezultatul a☺b
;
b) cel mai mic și cel mai mare rezultat a☺b
care nu are divizori pari.
ONI GIM 2015, Clasa a V-a